Ana Prada at her studio in London.

Ana Prada at her studio in London.

Ana Prada (Zamora, Spain, 1965) lives and works in London. Ana Prada has always taken everyday, domestic things as her source material. These she amends – most typically by cutting them – to mask their identity and their utilitarian function. She works with the cut until she finds in the thing its potential as a component for a new, sculptural form. This is a kind of investigation. And a manner of refining. Quite often she connects two such altered things in an embrace. She fosters unlikely juxtapositions. Sometimes, as in the case of the floor pieces, the everyday things that are the raw material of her work are aggregated in large numbers. The structure becomes a kind of formal disciplining of the thing, but it is a disciplining that always arises from the intrinsic qualities of the component she has found in the thing. In this disciplining she acknowledges the essence of the Conceptual vocabulary: the attention to materials – their characteristics and their potential for structuring – but by focusing on new classes of things – the everyday objects of the household – she revitalizes that vocabulary. As a consequence of her processes the works will only give up the identity of the original things from which they have been constructed under the closest of scrutinies, so look carefully.

Ana Prada (Zamora, España, 1965) vive y trabaja en Londres. Para crear sus obras, Ana Prada parte de objetos cotidianos y domésticos, que modifica —casi siempre a base de recortes— enmascarando en el proceso su identidad y funcionalidad. Luego trabaja con esos recortes hasta encontrar en el objeto alterado su potencial como componente de una nueva forma escultórica. Se trata de un proceso de investigación que tiene también algo de depuración. Muy a menudo, Prada funde como en un abrazo dos de esos objetos alterados, suscitando al hacerlo insólitas yuxtaposiciones; otras veces, como en el caso de las piezas de suelo, esas formas cotidianas que constituyen la materia prima de su trabajo se agrupan en grandes cantidades. La estructura se convierte en una especie de instrumento con el que infundir en el objeto una disciplina formal, pero que, aquí, invariablemente parte de las cualidades intrínsecas de aquel componente que la artista hallara en el objeto. En esa disciplina, Prada reconoce la esencia del lenguaje conceptual, con su característica atención a los materiales, a sus rasgos distintivos y a sus posibilidades estructurantes. Pero al centrarse en un nuevo tipo de elemento —los objetos de la cotidianidad doméstica— infunde un vigor nuevo a ese lenguaje. Una consecuencia de los procesos empleados aquí por la artista es que, sólo tras ser vistas muy detenidamente, las obras revelan su identidad original. Así que, observémoslas con atención.

 

Ana Prada, artist at her home in London.

Carlos Alba

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